Alla inlägg under februari 2011

Av rockadog - 15 februari 2011 11:23

Igår när jag kom hem från skolan så hade min bästa valp bytits ut mot valpen from hell. Monstervalpen skällde på ALLT! Men framförallt på diskbänken som vägrade leverera mål nr 311 till honom... konstant. Blev han tyst? Nej, aldrig! Han skällde, skällde och skällde! Efter x antal timmar så trodde jag att mitt huvud skulle trilla av. Eller ivf öronen!!! Det VAR en kaosdag med besök, för jag vet inte vilken dag i ordningen... vi har haft mycket besök och inte haft vardag på flera dagar känns det som. Vilket är BRA för honom, för så ser det ut här... tidvis. Men igår var han övertrött och det slog över totalt. Vid 20 tiden var Emil inte alls på humör för att sova, med hög feber och hosta. Så Magnus tog ut Ia och Linus på en promenad. Han småjoggade lite och när Linus såg trött ut så gick han hem (bar hem valpen). 

Väl inne kunde man ju tro, eller ivarjefall hoppas på, att valpen skulle somna! Men näää ut i köket och skälla, skälla och skälla på den förbannade matskålen!!! Och vi gav honom mat, till slut. För man blir nästan dum i huvudet när han inte tystnar. Vi satte för galler, som han forcerade... vi satte för BUREN som han hoppade förbi... vi satte fram buren och insåg att ett styck galen valp inte alls ville burträna utan ville ut i köket och fortsätta skälla på diskbänken! (Vadå blockerad?). Jag lämnade ifrån mig den mammiga 2-åringen och tog fram klickern. Det visade sig bli höjdpunkten! Han hajjade direkt vad det var frågan om och vipps full fokus. Handtarget och det gick SÅÅÅÅÅ bra! Alltså brutalt bra. Handen åkte upp och ner, fram och tillbaka och han duttade så himla bra! Belöningen låg på bordet dessutom men han stördes inte alls av det, utan hade verkligen 200% fokus!! Så himla underbart att träna den här valpen!!! 

Till slut, efter klickertargetpass, joggande, forcerade galler och burar, många avledningsförsök, många hyschanden och de första gråa stråna, så SOMNADE monstret! 

Tack och lov är han sitt glada vanliga jag idag och har sovit gott och sött hela natten (i sängen). Idag har han inte visat några monstersidor som att skälla på diskbänken. Jag ska åka och köpa tråkigt torrfoder åt monstret så han inte blir en matgalning, eller värre än vad han är nu. Färskfoder är helt enkelt FÖR gott. 

Tur att han är sötast, tur att han är underbar och tur att han är min älskling! 

Av rockadog - 15 februari 2011 11:21

... för jag kan inte sluta skratta! Hade jag haft smink så hade jag garanterat skrattat bort det av alla tårar..... 

*dålig dålig människa*

Av rockadog - 14 februari 2011 14:30

Linus framfart: datasladd, mobilladdarsladd, väderstationssladd..... samt okommenterbara hål/tandmärken utspridda över hemmet! 

Han samlar, precis som jag läst att bröderna gör, sina saker dit han ska. Mina tofflor är favoritgose när han ska sova (undrar om han somnar av stanken?) så jag får konstant irra runt och leta överallt efter dom. 

Nätterna sover han igenom, inatt gick han ut vid 22 och sen först vid 08. Duktiga pojken! Han sover först på golvet bredvid mig och sen väcker han mig och blir (jag är ovetandes) upplyft och då lägger han sig där det finns plats! Obs att vi har en 1,8 säng och där trängs jag, min man, Coralin och Emil samt Ratto redan..... det är TRÅNGT! Men väldigt mysigt. 


Han har fått för sig att han svälter ihjäl! Han börjar dagen med att kuta ut i köket (efter morgonkiss och bajs på tomten) och sätta sig i skålen och skälla. Han slutar INTE när man ber honom, han slutar INTE när man vrålar TYST, han slutar inte när man avleder, han SLUTAR INTE ÖVER HUVUD TAGET!!! Idag höll jag på att bli galen, han hade fått frukost, samt extra frukost, samt dragit ner katternas mat över hela golvet och tryckt i sig all den. Så jag hällde vatten på honom :( Då blev han tyst ivf och sen dess tystnar han faktiskt när jag hyschar bara. Ufovalp! Okey att han får baffa lite hipp som happ, han är en baffhund helt enkelt, men det måste ju gå att få tyst på honom på NÅGOT vis. Avleda går oftast jättebra, typ be honom sitta eller ligga någonstans och sen vänta hur länge som helst. Men just mat-manin är något nytt! Dessutom äter han så fort så jag tror inte han upplever att han äter ALLS! Jag smetar ut hans mat extra mycket för att ge honom lite mer att jobba med. Sen har han fått mat lite vid sidan av dom andra men det hjälper inte. Han är MANISK! Jag är egentligen emot att hälla vatten och använda vattenspruta och sånt, men ibland funkar ju verkligen ingenting. Och han dör ju inte av vatten, han mår inte ens dåligt av det. Det är bara jag som känner mig som en värdelös matte som måste ta till att hälla vatten liksom.... gah, men det blev egentligen (om jag nu ska se det positiva) ett jättebra BRYT. Så jag tror inte han tog det som korrigering alls. Utan bara som "hallå, vad gör du". 

Han är ju inte direkt rädd för vatten heller, han var inne i duschen nästan direkt efter också... :) Det är ju roligt tycker jag, att han kommer med in i duschen! Och ute är han som sig bör, en riktigt polarhund! Han vill aldrig gå in!!! 

Igår klickade jag honom att gå ner i en låda, det gick ÖVER förväntan. Han är så positiv och glad!! Och sitt, fotgående och inkallningen går bättre och bättre! Inkallningen har blivit ett vissel nu och det lyssnar han superbra på!!!! Me like!!! 


För övrigt så har jag två hemtentor nu. Ugh ugh ugh! Och ett till på torsdag i skolan och sen ett till om ca 2 veckor. Suck suck! Massor att plugga nu m a o. 

Och Emil är sjuk, men syrran är här på besök och tar hand om barnen när jag pluggar och Magnus är på jobbet. Barnen tycker att det är SUPERKUL! 

Av rockadog - 13 februari 2011 09:55

Igår var det en lång dag för Linus. Eddie har ju varit på landet hos Helen sen i tisdags och igår morse hämtade Magnus och Linus honom. Hälsningen var kort dem emellan och sen åkte han med båda till pappa (vi skulle till Lek och Buslandet och Linus kan inte vara hemma själv i 3-4 timmar). Hos pappa gick det jättebra. En tidning i hallen som han kissade på och en i vardagsrummet som skulle bajsas på. Eddie var inte leksugen och några BAFF slank ju givetvis ut! 

Pappa var mäkta impad över vår lilla stjärna, som faktiskt tar allt med ro. Att bli utlånad skulle ju annars kunna vara något upprörande, men inte om man heter Linus. Vid 13 någongång hämtade vi dom och sen direkt hem, hann äta litegrann och sen kom Beate. Det var verkligen roligt att se hur han reagerade. Jag släppte kopplet och han for fram, BAFF BAFF BAFF och sen sprang han tillbaka runt mig och fram på andra sidan och dåååå var det ju första MATTE ju!!! Pusskalas och baff och lite tugg för att visa vilken fin piraya han är!! Sötaste lilla Linus! På väg in visade han också vart han gör snötunnlar och hur man kan gräva ner sig i mjuka snön! Snö är bäst!! 

Inne började ju hälsningsproceduren om för tredje, eller kanske fjärde gången! Och sen ville Coralin visa sitt rum såklart och massa valpklapp och buuuuuus! Ia chockade genom att skälla flera gånger!!!!! Hallå!! Här har jag berättat om min tysta  lilla meshund och så ligger hon och MORRAR och SKÄLLER på EDDDIE!! 

Jaja, så är det ju med hundar, dom gör som dom gör, bara att hänga med liksom. 

Eddie visade ju precis sina "säregna" sidor, han joddlade, knorrvickade, slogs som en katt och gurglade. Han är så normal! Ratto är bara mjuk och go, men någon gång där i allt överslagsbus (Linus!!) så tappade han balansen lite och blev lite extra arg. Han vill ju så gärna vara bäst och i centrum och vi peppade honom lite extra. Sötgubben. Det är inte lätt att bli gammal och stel. Ska ge Seraquin konstant nu, why not!? Det är nog bara skönt för honom. 

Idag är det -20 här. UGH! Jag tror jag plötsligen blev väldigt sjuk och måste stanna inne. Fy fabian! 

Men men, det var himla roligt att ha Beate på besök. Hon är så mjuk och go och rar! Både hundar och barn uppskattade också besöket! Och vi vuxna också såklart! T o m katterna var framme lite, det brukar dom inte vara! 

Innan hon åkte så fick Linus träffa Mamma KEILA! Haha, jag filmade och jisses va rått det ser ut. Keila skällde ut honom och han kravlade runt. Men sen när hon konstaterat att han blivit större, men fortfarande var väluppfostrad trots katt och hundlukt så lekte dom! Mikkel och Balva var också med och jag hann få några kyssar av dom! Sådana där hoppauppiansiktetochhalvnocka! Vi tog en liten sväng också, så dom fick kissa och sniffa på stadslukt, om nu Brickebacken kan räknas som STAD! 


Jisses va hårt Ratto sover nu. I skrivande stund! Han snarkar och ligger jättetungt på mitt ben! (Jaaa, jag ligger kvar i sängen och "pluggar") 


   På den här bilden ser han ju riktigt stor ut! 

    

... jag och kvartetten! 

  

Sötaste pirayan! 

      

hundgos! 

  

Coralin byggde värsta slottet! 

   Emil höll sig lite mer i bakgrunden! 

   Ratto ligger jämt där i soffan och håller utkik ! 

   Finaste Konfetti! 

Alla bilder har BEATE tagit! 


Av rockadog - 10 februari 2011 22:17



Orkar inte skriva mer. Bilderna är någon vecka gamla.


Av rockadog - 9 februari 2011 10:23

Jag och Linus har börjat med Lydnadsklass 1 och enligt mig går det riktigt bra. Han har ju givetvis bara grunderna, men han kan SITT och STANNA KVAR samt INKALLNING och LINFÖRIGHET! 

Kvar är ju tandvisningen som just nu innebär väldigt trasiga händer, med tanke på att han faktiskt inte är en VALP utan en PIRAYA!!! Hantering öht är smått omöjligt om man inte plockar upp honom när han sover. Klippte ju klorna på honom förra veckan och det gick bra, fast mina händer är ju inte vackra direkt. Röda streck och ajj vad narigt det är när vi är ute! Igår kväll pratade jag med Cissi som har brorsan, Linus hade kissparty inne och jag gick efter och svabbade. Mitt i allt så hamnade jag ju på huk, och alla som känner mig vet hur smidig jag är.... hursomhelst, jag tippade omkull och givetvis överfölls jag av ett styck valp som tyckte det var jäääääätteroligt att attackera matte som ligger på golvet. Hahahaha! Men men, till slut rullade jag mig upp i sittande position och kunde återgå till samtalet. 


Idag har vi gått morgonpromenad vid Emils dagis. Mitt i skogen är det en blå skylt som visar att det är ridväg där. Ujujuj den skälldes ut. Sen när jag gick fram och knackade på den så kom han fram och bara "vad står du och gör matte? Jag menade ju typ det där osynliga monstret dääääääär borta.... lalalallalaaaaa". 


Han har också börjat smyga upp i vår säng varje natt nu. Himla buse. Men klart, det är ju en av mina svagheter, jag är som medvetslös när jag sover så han kan lätt få mig att lyfta upp honom då. Ska träna bort det sen, sätta galler runt hela sängen eller nåt... eller så får han sova i soffan med dom andra. 


Igår var han med i stallet när hästarna skulle skos. Ponniesarna var bråkiga och det tog väl drygt 3 timmar. Linus låg stilla och sov eller satt och tittade hela tiden. Inga problem att ha honom med någonstans. Eddie låg i hundsängen där och tittade då och då, han är inte så intresserad. Sen hittade Eddie sina tre brudar och stannade kvar där på lite semester. Men vi hämtar honom på lördag igen, men ibland får man ju var skysst och låna ut sin afrikan. 

Tänkte att jag ska låna ut Linus också, till mamma och pappa... bara över någon natt sådär ibland. Så han inte blir främmande för det sen. 

Han var också med inne på en verkstad igår. Alla fyra var det. Ugh säger jag bara. Dom kan vara odrägliga ihop alltså! Ratto tyckte att mekanikern var jääääätteläskig. Stor och mörk och så stank han olja och annat konstigt. Linus tog det med lugn men ville inte hälsa först, men han hälsade ivf. BAFF sa han först ändå! Ratto gapade och skrek på dom (han ville fram och hälsa först) och Eddie höll sig bakom mig och Ia tyckte att kopplet kunde väl räcka ut därifrån, huuuua va äckligt det var! 



Det här är Lydnadsklass 1 :

Lydnadsklass 1

Klass 1 är den mest grundläggande klassen och består av 9 olika moment där varje moment ger ett visst antal poäng. Poängen för varje moment är multiplicerad med koeff (koefficient) och den sammanlagda summan för alla moment anger resultatet.

Hund som uppnår 160-200 poäng tilldelas 1:a pris
Hund som uppnår 140-159,5 poäng tilldelas 2:a pris
Hund som uppnår 100-139,5 poäng tilldelas 3:e pris
Bästa 1:a pristagare tilldelas HP.


Moment

  • Platsliggande

     (Koeff 3 Maxpoäng 30)
    Föraren lägger hunden vid övriga hundar (minst tre andra) med cirka 5 meters mellanrum. Föraren avlägsnar sig sedan 20 meter för att stå synlig och vänd mot hund. Under tiden får förare ej påverka hundarna genom kommandon eller handtecken. Efter order av tävlingsledaren avhämtar föraren hunden.
    Kommando: Plats eller handtecken – Stanna kvar – Sitt/Stå
  • Tandvisning / Tillgänglighet

     (Koeff 1 Maxpoäng 10)
    Under momentet ska hunden vara kopplad. Domare skall utan svårigheter kunna kontrollera hundens bett. Under tiden tas hänsyn till hundens allmänna uppträdande.
  • Linförighet

     (Koeff 4 Maxpoäng 40)
    Hunden förs med hängande koppel på förarens vänstra sida med huvudet eller bogen i jämnhöjd med förarens knä. Detta skall provas i olika gångarter och med vändning. Då föraren stannar skall hunden stanna i utgångsläge utan kommando från föraren.

    Kommando: Fot
  • Läggande

     (Koeff 2 Maxpoäng 20)
    Momentet inleds med fritt följ. På kommando eller handtecken skall hunden snabbt lägga sig. Platsläggande utförs under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter ca 10 m, gör helt om halt och återvänder sedan till hunden på order av tävlingsledaren.

    Kommando: "Fot" - "Ligg" eller handtecken - ”Sitt”
  • Inkallande

     (Koeff 3 Maxpoäng 30)
    Momentet går ut på att hunden lämnas i sittande ställning och föraren går iväg cirka 15 meter i anvisad riktning. På tävlingledarens order inkallas hunden och vikten i bedömningen läggs på om hunden kommer till föraren utan avvikelse. 

    Kommando: Hundens namn, ”Hit”
  • Ställande

     (Koeff 3 Maxpoäng 30)
    Momentet inleds med fritt följ. På kommando skall hunden snabbt ställa sig. Stående utförs under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter ca 10 m, gör helt om halt och återvänder sedan till hunden på order av tävlingsledaren. 

    Kommando: ”Fot” - ”Stå” eller handtecken - ”Sitt”
  • Apportering

     (Koeff 1 Maxpoäng 10)
    Hunden i utgångsställning. Hunden skall, efter order av tävlingsledaren, på kommando av föraren gripa en apportbock av trä, som av föraren hålls på lämpligt avstånd framför hundens nos. Hunden skall hålla apportbocken ca 5 sek. Därefter skall föraren, efter order av tävlingsledaren, kommendera hunden att avlämna apportbocken. 

    Kommando:”Apport” - ”Loss”
  • Hopp över hinder

     (Koeff 2 Maxpoäng 20)
    Föraren ställer upp med hunden på lämpligt avstånd från hindret och startar efter order från tävlingsledaren. På förarens kommando skall hunden hoppa fritt över hindret. Sedan hunden startat skall föraren snabbt förflytta sig vid sidan av hindret samt därefter fortsätta marschen med hunden under fritt följ tills tävlingsledaren beordrar halt. Hindret skall vara täckt och hopphöjden vara densamma som hundens mankhöjd. På begäran av föraren kan höjden sättas högre, dock högst 1 meter. Hoppet utförs endast i en riktning. 

    Kommando: ”Hopp”, ”Fot”
  • Helhetsintryck

     (Koeff 1 Maxpoäng 10)
    Det sista momentet är helhetsintryck och här bedöms särskilt samarbetet mellan förare och hund. I helhetsintrycket bedöms även arbetsglädje och arbetsvilja. info
Av rockadog - 8 februari 2011 07:28
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av rockadog - 7 februari 2011 13:23

är garanterat lättare än att ha tre! 

Fast det beror nog på krav och behov också. Jag har ju "turen" att jag har två styckna helt jämngamla (Ia och Eddie) som har samma behov hela tiden. Sen Linus kom hem så har dessa två fått mycket bättre promenader än tidigare. Mest för att jag inte velat lämna Ratto så mycket själv. Nu kan Ratto och Linus vara hemma medans Eddie och Ia får sina promenader. Linus och Ratto är extremt lättrastade tillsammans. Ratto i koppel eller lös, han är ju jättelydig med mig ivf. Linus lös hela tiden. Vi tränar inkallning, fot, letar godis i träd eller bara lufsar runt. Ratto blir nöjd och Linus klagar verkligen inte. Sen är det fantastiskt att se hur Ratto uppfostrar på ett väldigt mjukt sätt. Han har jättelångt tålamod och tar vad som helst, tacklingar, hängande valp i svansen osv, men när han NOSAR ute då får inte valp störa. Ett tyst lite morr och vipps så går Linus över till att nosa han med. Inget tjafs eller överdrivet agg, ett vänligt men bestämt tecken på att han går över gränsen. 


Eddie är lite tröttare nu än vanligt. Han leker jättemycket med Linus och dom två kan verkligen konsten att vända uppochner på hemmet! Ska lägga upp en film så småningom på deras lek! 

Ia leker mer med Ratto nu istället och han hänger gärna på. Dom kärleksgnabbas med tänderna hela tiden. Och så fäktar dom med sina långa ben    Och så Ias monsterläte också !! 


Däremot kanske det inte är att rekommendera att ta alla på en gång som jag gjorde imorse. Det blir lite rörigt och det är lite pyssel att fläta upp kopplen hela tiden, hade ju glömt tvillingkopplet hemma.... Linus fick gå lös men de andra har dragit på vilt i den skogen allt för många gånger för att jag ska våga släppa dom. T o m Ratto har dragit efter rådjur där! Iof vänder han efter 50 meter men jag avskyr att ha det på mitt samvete. 


Älskar den här bilden på Emil och Ratto   

  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards