Alla inlägg under oktober 2012

Av rockadog - 30 oktober 2012 10:49

Har inte så mycket nytt att skriva om. Dagarna flyger fram ändå, barnen, djuren och skolan tar ju lite tid om man säger så :)

Av rockadog - 29 oktober 2012 16:16

I fredags fick jag mina första hp registrerade :) nu är det bara 322,5 hp kvar tills jag är klar:O
Vi är 130 som läser till ämneslärare och vi var bara 56 st som blev godkända på första examineringen! Jag är mäkta stolt över mig själv!!!

Av rockadog - 25 oktober 2012 10:35

Jag har ju hästarna inackorderade, att Oboy är ett russ och att Lycka är ett kallblod är ju ingen svår sak att reda ut, en B-ponny och en D-ponny (Lycka är 144 hög). 
I beskrivningen för inackorderingsplatserna står följande :

För dig som vill ha din häst på lösdrift finns ett alternativ, hästarna går i stora hagar med tillgång till vindskydd/ligghall. Hästarna har fri tillgång på grovfoder och får vatten med uppvärmda vattenkoppar eller uppvärmda kar som gör att vattnet alltid håller en bra temperatur och aldrig fryser vilket garanterar att hästarna alltid har tillgång på frisk tempererat vatten.

För dig som har din häst inackorderad i vår lösdrift har du givetvis tillgång till sadelkammare samt stallet vid hantering av din häst. Du har även tillgång till vår nya belysta ridbana och longervolt samt fina ridvägar. Verkning ombesörjes av oss vid önskemål men ingår ej i hyran.

(Dessa priser gäller ej hästar inackorderade endast på sommarbete.)

 

Pris för vuxen ridhäst inackorderad hos oss i lösdrift: (alla priser är inkl moms)

September – Maj:  1250:-/månad (häst av större ras 1500 :-/månad)

Juni - Augusti: 650:-/ månad (häst av större ras 850:-/månad)

 
Ur ovanstående text ska man sedan tolka följande:
Alla inackorderade MÅSTE ta två fodringspass /vecka, i dessa pass ingår att packa ca 10-12 ikeakassar med ca 4-6 kg hösilage i varje och asa dessa runt till olika hagar. Schema över vilka hästar som står vi vilka finns men det är sällan hästarna står i rätt hagar ändå. Vatten finns i slangen som räcker utanför dörren vilket innebär att om man inte fyller på själv så står hästrarna utan vatten till kvällen/morgonen beroende på när du är där. Det ingår alltså också, men det får man räkna ut själv. 
Ur ovanstående text ska man även själv räkna med att om man har en häst som är större än en islandshäst så räknas det som storhäst, att din häst räknas som ponny på alla andra ställen än just här spelar ingen roll, utan det är stallägarens humör och bedömning som avgör. 

Har jag sagt att jag älskar att ha häst? 

Av rockadog - 14 oktober 2012 14:45

Bilder

Av rockadog - 14 oktober 2012 14:42

Ibland funderar jag på varför jag har djur? I onsdags var hovis ute och oboy var halt. Han fick stå inne över natten men var blockhalt i torsdags. Jag har ju praktik nu så Magnus fick åka ut när veterinären kom. Fång! Gah! Och boxvila på det - mocka och greja varje dag, plus medicin! Suck och suck!

Linus är på prov hos ett avlastningshem, sen i måndags. Det går jättebra så vi hoppas att han ska kunna vara där när Eddie är hemma!
Eddie och bambi är en väldig kontrast mot Linus och bambi!
Linus och bambi leker ju hela tiden, ett helt annat tempo blir det. Med e och b så är det lugnt, men ändå lek och mys. Nu när jag har praktik så är det skönt att ha det såhär och att samtidigt veta att Linus får det han behöver:)

Av rockadog - 5 oktober 2012 10:20

Senaste veckan har det varit mycket, väldigt mycket. Mycket hund och mycket skola! 
Förra fredagen träffade jag Cissi med Lotka och Vinna, hade båda filurerna med mig. Det är lite annorlunda här hemma när Eddie är hos mamma. Två unghundar som verkligen vet hur man leker, det är full rulle på dom. Samtidigt är det mycket att tänka på, så att de inte snappar upp dumma saker från varandra ute. 
Hursomhelst, vi spårade. Linus tog två pinnar av tre och skötte sig exemplariskt! Jättenöjd! Bambi fick söka upp mig och jösses vad duktig hon var då! Så klockrent! Och det trots att det var Cissi som gick med henne. 
Bambi har gjort enorma framsteg sen hon kom, hon är fortfarande väldigt osäker när hon träffar nya människor och hon dreglar i bilen. Men hon är nyfiken på alla, hon hoppar in i bilen själv, trots dreggel. 


I lördags var vi på MH, Voj och två syskon(inte hans utan från Tjakkes) gick och det var himla spännande. Sen var vi och pussade på Linus kusiner hos Ylva också, så otroligt söta!!! 

I söndags åkte jag och Cissi med brorsorna till Åkersberga och var med på räddningshundsdag, prova på med våra egna. 21 hundar var med och Linus skötte sig åter igen exemplariskt! Han är helt enkelt bäst. Våra tafatta grunder visade sig vara riktigt bra, han är inte rädd för något och han har allt som krävs för att bli räddningshund, alla tyckte att jag ska söka! Det känns superkul, eftersom det var vår plan från början. Det enda tråkiga är ju att inga utbildningar startar förrens 2014 och då blir han för gammal :( 
Men sökhund kan han ju bli ändå :) 

Den här veckan har det bara varit plugg, det är väldigt mycket och egentligen ska jag inte sitta här och skriva, utan borde fixa färdigt min examinationsuppgift som ska lämnas in idag. Syrran och brorsan kommer idag så jag ser mycket fram emot att ta helg sen! 

Har även hunnit med lite häst i veckorna, mina fina älsklingar går nu i vinterhage och fodras. Det behövs. Måste hinna ut dit idag och fodra också. Det är lite pyssel och önskar lite mer timmar per dygn faktiskt :) Inte blir det bättre av att det är mörkt så himla tidigt heller. Men i år är jag inte deppig, vilket känns otroligt skönt!!! 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards