Alla inlägg under november 2011

Av rockadog - 30 november 2011 13:45

Linus har nu blivit 1 år gammal! 
Tänk att för 1 år sedan satt jag hemma och följde Beates blogg, fast i Cissis syfte, inte mitt egna. Jag skulle ju ha en Welsh Corgi Cardigan ju, en tik dessutom.
Efter en vecka såg han ut såhär, en liten grisnos! 
   
När de var fem veckor så åkte jag med Cissi upp till Beate. På slingriga vägar och helt utan förväntningar. Jag möttes av en hel drös av glada lapska vallhundar. Alla tillsammans. Hanhundar och tikar, i olika åldrar. Det var lite av en eufori att uppleva detta. 
Men jag var ju inte alls intresserad av en sådan där söt valp, nejnej!! 
Jag var ju med som "val-stöd" till Cissi. Hon valde mellan nr två och tre på bilden nedan. Nr ett var i stort sett redan tingad ju. Och nr fyra valde mig. Den lilla skiten etsade sig fast vid mig, han lekte med mig, somnade på mig, gosade med mig. Han var MIN helt enkelt, redan då! 
 
Så när de var runt 6,5 veckor så var det klart, jag släpade med mig familjen upp till Beate på de hala vägarna och Linus skulle hem till oss! Älskade, underbara, fantastiska Linus! 
 
Den lyckliga dagen, vi hämtade vår Linus! 
   
Första veckorna känns det som att han bara sov och sov och sov.....   
 
Bekvämt?  
 Och sov.... 
Med sin nya flock, Eddie, Ia och Ratto!   

Galen lek på uteplatsen...   
Valpträff i mars!   

Valpläger i mars...     
April började han bli stor pojke....  
Poserar med brorsorna. Pappas ia hade flyttat till våra vänner...   
Fina Linus! 
 
Och sjuka Linus, hos veterinären i april. Vår långa resa hos alla veterinärer började!   
Men april innebar också valborg vid stugan! Linus älskar stugan!!     

Maj! Härliga promenader i vårvärmen! 
 

&månader

Juni, här ska det tränas! 
 
Första båtturen!   
Häeliga sommarpromenader...  
Vackraste!
 
Lekträff med brorsorna Lukas och Lotka!     

I västervik igen... 

   



Bara Linus och Eddie kvar. Ratto blev en ängel... Nu är vi inne i juli.   


Augusti, börjar SE vuxen ut i kroppen! Finaste underbara Linus!   

Igelkottar kan vara läbbiga...   

Spår med brorsan, med tillhörande sångstund efteråt ! 

Stugan igen, Linus är en filosof!     

September, höst!
     

Oktoberutflykt i kilsbergen! Linus lyfter på benet konstant! 

Men är också världens finaste!     

November, slyngelbråk är över, och Linus och Eddie är igång och leker!     


Linus har varit helt underbar att träna med från dag ett. Han lär sig allt så snabbt, han tänker själv och provar nytt för att själv lära sig! 
Han älskar att personspåra, appellspår går finfint nu! Och sök har vi börjat lite lätt med. Vi har okcså provat specialsök med lite té, kaffe och kakao.

Han kan så mycket, Sitt, ligg, stanna, stanna kvar, ligg under gång, fot, inkallning, stå (inte perfekt än), snurra runt, krypa, gå slalom mellan benen, apportera, öppna dörrar....
Varje kväll har han hussemys, han kan inte somna om han inte får hussemys! Sen går han in i sovrummet vid 22-tiden (senast) med flygplansöron och knorrar sig till sömns.
Han är underbar med barnen, han är aldrig elak, fungerar med alla hundar... älskar alla människor!

Och vi älskar honom!  

Av rockadog - 29 november 2011 12:27

Igår fick jag spel på alla våra saker, ni anar inte hur mycket skit vi samlat på oss!? Tre fyllda förråd som det inte går att gå in i !!!! 

Så jag och Magnus röjde ut allt ur förrådet här i lägenheten igår, dvs nu ser förrådet bättre ut men hemmet ser förjävligt ut!!! Och plugga, jaja, det går nog ändå! :) 

Vi hittade massa roliga saker också ! Bland annat typ 5 täcken som passar Kita! 

Här är hon med ett av dom! 

 


Sen måste jag berätta om dagens läskiga. Magnus och Coralin gick med alla tre vovvarna på promenad. När dom kommer upp på cykelbanan så står där en lös pitbullkorsning. Magnus blev skiträdd och planerade diverse olika lösningar i huvudet; släppa hundarna? Gå vidare? Men först lyfta Coralin och springa bort med henne till en sten.... 

Hursomhelst, Eddie var först att reagera, men han var tydligen lugn, inget spattande. Linus näst ut, for runt och spände väl upp sig men inget baff (han skäller inte om han är osäker på hundar, så det var nog en läskig hund), och Magnus stod där och höll båda med panik i kroppen! Sen reagerade Kita, hon for iväg mot hunden, med Coralin i flexit efter, Coralin tappade kopplet och Kita räddade flocken! Pitbullhunden vände på arslet och kutade iväg till sin matte som var LÅNGT borta! Duktiga tjejen! 
Så allt löste sig även om Magnus var bra chockad och uppskakad när han kom hem, alla TÄNK OM....


Själv möter jag sällan lösa hundar, gör jag det så tror jag att jag är lugnare ändå, jag ser ju om det är en hund som är muckig eller inte, och agerar utifrån det. Men det är svårare för Magnus och dessutom finns det en hel del bängfolk här i området... uscha!

 

Av rockadog - 28 november 2011 11:18

Emil blev risig igår, somnade hos pappa och somnade på väg hem, somnade sen igen i soffan hemma. 

Vi "hoppas" att det är vattkoppor som är på g, ingen av barnen har haft det än och det känns lika bra att få det avklarat, det går just nu på dagis. Så Magnus är hemma och VABar och eftersom min förkylning bröt ut igår kväll så VAFar han också (Vård Av Fru). 

Men jag ligger i sängen och pluggar (ja inte just nu, för nu bloggar jag ju såklart)... och han städar och bygger kojor med barnen om vartannat! 

Linus lyckades välta kaffe över soffan så Magnus står med vår roliga H2O-mop och rengör den. Känner ni till vad det är? Det är en handmop/golvmop som man fyller upp med vatten, på några sekunder så värms det upp och så ångtvättar man alla möjliga ytor sen. Det rinner en hel del, men har man en microfiberduk så torkas det lätt bort och man har desifinsierat ytan! Jag gillar verkligen den, det är skönt att få det rent utan massa giftiga stinkande produkter! 

Coralin leker med Kita i skrivande stund, jisses vad de där har fallit för varandra, så fort Coralin ens piper "Kita" så springer Kita mot henne med spetsade öron och viftande svans! 


Idag ska jag ge Eddie lite mattetid, tänkte lära in något nytt på honom, men har inte kommit på vad än. Ibland blir det idétorka! Förslag någon? 

Han kan massa, förutom Sitt, ligg, kryp, dansa, backa, snurra och stanna, inkallning och sånt vanligt, så nosduttar han, tasstargetar, söker på Sök, trycker på knappar, öppnar skåp och lådor.... 


Och just ja, på onsdag fyller Linus ETT ÅR!!! 

Jobbar på ett fint inlägg om honom då, med nytagna bilder och en liten genomgång av året! 


Brorsan Lotka pryder lapphundsklubbens almanacka för 2012! Snyggot!!!

 

Av rockadog - 27 november 2011 16:38

I fredags var jag hos veterinären med Kita. Inte direkt ett rent papper, inte alls faktiskt. 

Dåligt hull- ok det var väntat

Väldigt dåliga tänder- inte väntat eftersom jag frågade fd ägaren innan vi hämtade och det skulle vara smärre tandsten. Nu måste hon sövas och skiten måste bort. 

Positivt hostretning- också oväntat, men känt sedan flera år, dock inget jag visste. Hursomhelst, vi vet inte om det är trakeakollaps eller bara en infektion. 

Lymfkörtlar vid käkar och vid ena bröstbenet svullna-inte väntat. 

En utväxt hade hon på svansen, men den togs bort direkt. Sen hade hon rodnad och jästsvamp i öronen. 
Men men, det var dom julklapparna det...
Hon blev också vaccinerad. Någon p-spruta blir det inte för hennes del dock eftersom det ju ökar risken för akut livmoderinflammation så mycket. Men Linus var ju med för att få sin ettårsspruta så veterinären fick en aha-upplevelse. Så han fick kemisk kastrering istället. Hon utbrast "varför har vi inte gett honom det förut för?" för det brukar ju hjälpa ämnesomsättningen bra ju, så nu kanske han får lättare att behålla hull! Eftersom han har (inte med skriftlig diagnos än- dom jobbar på det) så pass allvarlig allergi så kommer jag inte låta honom gå i avel ändå, hans bröder är ju supersnygga också och de har ju varit friska från dag ett, så de får äran att sprida generna vidare från denna kull. Jag skulle aldrig vilja att någon annan gick igenom vad vi har gjort med alla turer detta år, så där är ju valet enkelt. Hursomhelst så fick Linus både ettårssprutan och kemisk kastering. 
Sen skulle vi gå ut och springa med Kita, jag och veterinären. Så jag lämnade Linus i undersökningsrummet och vi gick ut. Men jag nämnde att han kan öppna dörrar som går utåt, men det gjorde inte dörren till det rummet. När vi kom in så stod en kvinna och höll i Linus, som i sin tur var överlycklig!!! 

Jag berömde Linus uppfinningsrikedom! Och både veterinär och kvinna idiotförklarade nog mig ... haha! Men faktum är att jag älskar när hundarna tar egna intiativ och utmanar sig själva, och mig!


Linus är mitt helt ovetenskapliga experiment som jag skrivit förut, jag lär in vissa saker med luringar och vissa shapar jag bara fram. Gissa vilka som sitter bäst? Jo de shapade såklart. Då har han tänkt ut själv, utfört och blivit bekräftad direkt, det låter så enkelt och det är inte så svårt heller, inte med en så smart hund :)

Eddie tränades i stort sett bara med luringar och det ger ju en mer nollad hund, han tog bra lång tid på sig innan han började bjuda på beteenden... nu gör han det mer frekvent dock!

Kita är för rolig, säger man sitt så kan man få en piruett, ett sitt, ett ligg, en dans.. eller vad som helst. Men jag tänker shapa henne också. Alla tre var med hos pappa idag, grabbarna är ju trygga där men jag var lite tveksam till hur hon skulle reagera. Men hon var lugn, snäll och rar som vanligt :) Coralin gick med henne både till pappa och sen till bilen, och trots hundmöten och kattmöten så skötte sig Kita exemplariskt !

Hon har fått en ny sele också, eller en av Rattos gamla som gick att ställa in. Den sitter bättre över bröstet, men jag tänkte att hon ska få en y-sele istället för spårsele som hon har nu.
Både hon och Eddie ska få PJ´s också och Linus ska få en DT från Jeckas. www.jecka.tk gör alltihop ! Hoppas allt hinner komma innan jul! 

Igår var det basar och jag sålde lädergrejor och gjorde smycken på plats. Sålde rätt ok och är helt nöjd. Men förkylningarnas cykel har nu nått Emil igen... stön!! Så idag snorar både han och jag! Magnus gick och jobbade natten till fredag och även idag. Så jag hoppas att jag är piggare i mitten av veckan. Ska ändå hasa mig iväg på min enda lektion imorn.
 

Av rockadog - 24 november 2011 10:37

Nu börjas det, får man skriva så? 

Jag tycker att jag varit småförkyld hela hösten, men nu är jag rejält förkyld, snooor och halsont och hosta på det. Känner mig febrig och matt :( Stackars lilla mig! 

Igår när Coralin skulle gå med Kita så tänkte jag prova bollen igen, så jag rullade den framför Kita, men hon blev som en fiolsträng, skakade och visste inte vart hon skulle ta vägen. Bort med bollen som sagt !

När jag tränar Linus har jag leksaker varenda gång, allt från boll till kamptrasor eller något gosedjur. Det är något jag tog fasta på efter valplägret, att hålla rätt tempo och intensitet i träningen. Tex så gör jag fotövning, fotövning, fotövning, sen blir det bus och lek. På så vis tröttnar han inte på övningarna, han gör dom med svung och glädje och sen vill han leka med MIG! Det är vår träning, vår lek. Och allt blir så otroligt mycket roligare och lättare. 

Eddie är svårare, eftersom han dels är i stort sett totalt ointresserad av leksaker eller att ta dom i munnen, samt har en enorm kroppszon, så blir fysisk belöning och lekbelöning jättesvårt. Men godis funkar, dock ger det lägre tempo, tråkigare träning helt enkelt. Till honom brukar jag säga "vart är assabassa", "Assabassa" är den gaaaaaaaaaaaalna hunden som bara kommer fram om man letar efter den. Eddie far runt som en tok när man säger så, letar under täcken och kuddar, dundrar runt och joddlar. Det är jättekul!  Och när han väl är igång med assabassaleken så kan man passa på att brottas lite och kampa om något :))

Jag och Magnus satt och talade om perspektiv igår. Det är rätt kul hur man sätter in saker i sitt egna lilla tänk och anpassar sig omedvetet! Som Summer tex, världens lättaste hund, inte svår att lämna, inte svår att träna, drar inte i koppel, skäller inte överdrivet mycket (inte om man är van vid spetsskall a la Linus), fungerar med alla hundar, snäll med barn och vuxna.......... MEN dels var det allergin med henne, men i övrigt så föll ju inte Magnus pladask heller. Det blev rörigare hemma eftersom dom lekte och for runt hela tiden. Hon var stor i förhållande till Eddie och Linus. Men annars inget att klaga på eller vad man ska säga. 
Sen jämförde vi med Kita, som vi fallit för pladask allihopa! Separationsångest är ju ingen lätt grej att leva med egentligen, men eftersom vi är så härdade sen Ratto så känns det inte som någon uppoffring mer än lite pyssel med hundvakter och sånt. Kita är också en liten surtant inne, hon vill ha lugn och ro och hon hjälper till att säga åt de andra hundarna om vi gör det. Lite som Eddie, polishund :) Men vad leder det till, jo, att Linus blir lugnare inne, han stollar inte runt som en galning utan det blir mest lek direkt efter promenader. Det är behagligt, lugnt, skönt, att kunna koppla tre hundar som inte är uppe i lek och stressnivå när man ska gå ut. Det ger harmoni! 


Imorgon ska Kita till veterinären, hon ska vaccineras och gås igenom ordentligt. Hon kör lite hoppsasteg på ena bakbenet, patella? Och så har hon en liten knöl, pytteliten på sidan av ryggen, troligen bara en ofarlig fettknöl. Samt att hon är röd i öronen, speciellt det ena.... så lite att kolla upp. Och så ska hon få p-spruta också, så det inte blir några olycksvalpar ! Lapsk och dvärgpudel, hahahahhaha, vilken normal blandniing det skulle bli va!? Nej det vill vi INTE ha! 
Bild på tokgrabbarna som leker! Här ovan tuggar Eddie på Linus svans :)   
 

Av rockadog - 22 november 2011 19:56

Efter att Summer hade  varit här i två veckor så konstaterade jag ju att jag inte tålde hennes päls/kvalster. Det är extremt sällan jag reagerar på hundar men Goldens och andra retrivers har jag alltid haft svårt för. 
Hursomhelst, jag kände väl att äsch, det får vara, vi får väl vänta några år och köpa en pudelvalp. Coralin har ju velat ha en pudel i flera år och jag själv är faktiskt såld på rasen! En riktig allroundhund och Kita är ju smidig storlek också :) Hursomhelst, förra veckan snubblade jag över en annons på blocket, en 8 årig tik i Malmö, vit dvärgpudel. Relativt problemfri. Det lät toppen så jag mailade och fick svar direkt att vi var vad de sökte. 
Sen hördes vi av per telefon och bestämde att hon var vår.

Hämtningen verkade bli det svåraste, eftersom det är 52 mil mellan Örebro och Malmö.  Men mamma erbjöd sig att passa barnen, pappa tog hundarna. Och vi fick dessutom lite bensinhjälpspengar av bror eftersom vi hämtade hans flyttlast i Malmö också.
När vi träffade M och Kita så föll vi direkt, Kita är svår att inte tycka om, glad och positiv. Hon omplacerades av M för att hon har svårt att vara själv hemma. Hon skriker rakt ut och låter som att någon tänker slå ihjäl henne. Grannarna hade börjat klaga och situationen blev ohållbar.

Hon hade inte åkt bil längre tid än en timma, så de 6 timmarna hem blev en pärs, trodde vi innan. Men hon sov lugnt och trodde väl att bilen var hennes nya hem. Väl hemma så for hon runt a la pudelfnatt och sniffade på allt överallt. Natten var lugn men hon kräktes en gång, säkert pga resan och omställningen för idag har hon varit helt på topp hela dagen. Hon fick träffa grabbarna igår, att hälsa på Eddie tog väl några sekunder. Både tog ett varv runt varandra, morrade lite och sen gick dom åt varsitt håll. Linus däremot, hahhaha, gud vad jag skrattade, knäppa tokstolle. Han gick fram, sniffade, hon morrade och sa BOFF, han flög rakt upp och sen gjorde han en piruett i luften och flög rakt in i väggen. Jisses, hon var ju helt livsfarlig!! Ett lamm som skäller!!! Hahaha, men idag har det varit lugnt, det är inte så mycket skillnad på att ha bara Linus och Eddie mot att ha dessa tre. Hon är en soffpotatis inne förutom efter promenader. Ute säger hon boff på hundar men hon har varit lätt att avleda med lite korv. Hon har en boll-fanatism som jag kommer jobba bort, hon blir terrierknäpp när hon får bollen. Istället för att se bollen som en belöning så blir bollen ALLT! Så nu jobbar vi på kontakten mellan oss, med positiv förstärkning och bollen får komma tillbaka in i livet när hon är lite lugnare. Idag har jag också rännt upp och ner till grannen massa gånger, och när jag kommer hem så väntar hon vid dörren men så fort hon hoppar så får hon noll respons från mig, när hon sätter sig och "andas" så får hon också bekräftelse. Så lite att jobba med, men hon är värd det, det känns helt rätt!!! 

 Hon fungerar helt toppen med barnen. Hon har bott med barn och det märks. Coralin är heeeeeelt lyrisk! Idag duschade Magnus och Coralin henne och sen blev hon fönad på köksbordet :) Nu har hon varit ute i skitvädret så hon är skitig igen, men det är roligt att pyssla med henne :) 

Linus då, min älskade fantastiska icke leversjuka hund! Idag tog jag frystejp och la dubbel och klippte av. Typ 15 cm långt. Slängde biten på golvet och klickade när han nosade, klickade när han tog i munnen, klickade när han lyfte. Japp, precis så enkelt var det. Sen satte jag tejp runt en cykellampa och la den på golvet, han lyfte direkt och började apportera. SÅ SATANS DUKTIG HUND! Och däremellan burtränade vi, han går direkt in och lägger sig på FRI och kommer inte ut oavsett om jag "tappar" godis utanför, springer fram och tillbaka med godis, klickar på andra hundarna eller tjoar. Däremot när jag ropar "linus hit" så kommer han ut som ett skott.
Han är grym!!!!

Eddie då, han har haft en tråkdag, men fick träna lite sitt och ligg och fot förut. Får bli något roligare för honom imorn :)

Just ja, testade vad Kita har stimulus på, NADA! Så det blir till att shapa allt på nytt :) Roligt roligt :)  

Av rockadog - 21 november 2011 12:20

Säger vi till lilla Kita. En dvärgpudeltik som är 8 år och söt som socker! 

I eftermiddag så ska vi hämta hem grabbarna grus men jag tror det kommer gå galant :) Hon hälsade fint på Nemo som är grannens hund också. 

Det var kärlek vid första ögonblicket och helt klart värt de 102 milen vi åkte igår! 
Jag är helt slut så jag får blogga mer vid senare tillfälle, ska försöka orka mig på att plugga nu faktiskt.

   

Av rockadog - 19 november 2011 19:45

Linus´s morfars mor, Aurora, somnade in 14 år och 8 månader gammal. 
Det är många år men ändå känns det väl aldrig som att det är nog?

Det är fint att läsa i så många bloggar nu, att Aurora verkar ha varit den som mötte alla besökare på kennel Njarga. Hon var mild och go, så fin gammeltanta!

Tänker på Beate och flocken!

Bild lånad från www.njarga.se    

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards