Alla inlägg under februari 2011

Av rockadog - 28 februari 2011 21:27
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av rockadog - 27 februari 2011 21:40

* åkt bil och varit knäpptyst/sovit/inte gnällt ett enda dugg
* kissat på pappas tre mattor och inte en enda gång på tidningar!
* återsett Eddie och Ia och m a o     R Ö J T    G Ä R N E T!  
* ätit 4 ggr pga förvirrade mattar och hussar....
* gått två promenader med tre vuxna hundarna (Wooohoooo vet ni hur stolt jag blir när jag klarar av att hålla koll på alla fyra på en gång och inte trassla och inte bli vansinnig??!)
* sett sin matte få chock när han kan handtecken (helt utan munkommando) för backa/gå ut och stanna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
* lekt rabiat monstervalp när matte/husse ska ta av och på halsband!
* hittat sin av/på knapp kvällstid, vilket är väääääldigt skönt!

   

Av rockadog - 26 februari 2011 11:47

Jag börjar med det positiva. 
Linus är så himla underbar med ensamhetsträningen. Han lägger sig på en sko eller toffla i hallen och SOVER! Att Ratto sitter och skäller ibland stör honom inte ett dyft. Hur cool får man vara egentligen?
Imorse fick jag sovmorgon. Linus gick upp med Magnus och barnen, blev rastad och fick mat och bus. Sen åkte dom iväg och han lämnades. Han hade inte kopplat att jag var hemma för då hade han krafsat på dörren, istället låg han på rygg på Magnus toffla när jag kom upp efter 1,5 timma!!!!!!   

Sen till det tråkiga. Skrutthundar it is numera. Ia har börjat hosta sådär som Ratto gör ibland. Levern? Njurarna? Suck, får ta med henne nästa vecka och ta lite blodprov på henne.
Eddie då, jo pappa rapporterade för en stund sen att Eddie har PANIK på promenaderna. Alltså inte "hjälp där kom något läskigt, vi tittar vad det är och sen går vi vidare" utan ren och skär panik!!! För ALLT! Människor i olika storlekar, bilar och bussar och cyklister och ALLT! Vad är det här!? Jag tänkte direkt på synen. Han kanske fått någon rispa på ögat av all valplek? Han fick ju det för många år sen, kanske 5 år sen och då var han lite panik-ig, men det la sig när det läkte. Eller så är det något annat? Psykbryt? Nääää... han har ju växt så mycket på det positiva sättet sen Linus kom så jag tror att det har med ögonen att göra. Han har dessutom fått MASSA leverfläckar (heter det så på hundar också?) på magen och sidorna på sistone, kan hundar få hudcancer? Hua, hursomhelst, det blir veterinär för honom också i veckan. 
Och så kommer vi till sista skrutthögen, Ratto. Han hade ont i torsdags och jag hade inget annat hemma än Metacam (annars får han Zubrin som är en frystorkad tablett som är skonsammare mot organen) och jag gav honom den. Så gick det väl MAX tio minuter så spydde han upp den. Visst att han kan må dåligt av Metacam (redan innan han hade både njur och leversvikt för 1,5 år sen) men det här var extremt. Så det blir en tid för honom i veckan också. 
Den enda som är friskare än någonsin är ju Linus! Han ska få vaccin däremot, hoppas det går bra och att han inte reagerar på det. Alltid lite nojjig faktiskt. Har flera vänner som fått åka akut med sina efter vaccin pga reaktioner. 
De flera har mellanpinschers faktiskt, måste vara någon gen där i rasen. 
Men jag kommer ju nojja ändå. Ia reagerade något år också, tror det var första gången med Live-sorten. Men sist har jag för mig att det gick bra. *senil*

Nä, nu ska jag skicka in de sista uppgifterna, göra lunch och sen åker vi på kalas. 
 

Av rockadog - 25 februari 2011 10:21

Igår efter att vi lämnat kopplen så stannade vi till på Mc D och köpte mat. Det är extremt sällan jag låter barnen äta transfetter men ibland syndar vi, bara för att! 

Var tvungen att stanna till vid posten också, lämnade hundar och barn (alla satt fast på sina platser) i bilen i fem minuter och hade nog ändå förväntat mig en rabiat valp som inte kommit loss och istället tuggat sig loss och attackerat barnens mat eller nåt, men nä! Coralin och Emil satt och åt i lugn och ro, Ratto satt mellan dom och väntade ivrigt på att någon skulle tappa något. Linus SOV!!! Välartad liten parvel är han! 

Skrev jag att han ska bli min butler? Öppna skåp och spola på toaletten och sånt jobbigt :P Så misslyckas vi med att bli räddningshundsekipage så får vi satsa på assistanshundsekipage istället :D

Linus fick massa beröm för sitt halsband igår! Flera styckna stannade och oojjjade sig och ååååade och aaaaaade!
Idag ska jag städa och plocka undan på mitt arbetsbord. Behöver någonstans att plugga! Har fortfarande massa läder kvar men det får jag göra mig av med när det kommer beställningar helt enkelt. 

Av rockadog - 24 februari 2011 15:48

Igår och idag har jag varit väldigt produktiv. Har sytt klart hundförarbältena som legat och väntat på det i evigheter. Sen idag fick jag en beställning på tvillingkoppel och extra koppel till det så nu är allt mitt plattläder slut!!! Wohoo! 

Så nu ska jag köpa brunt plattläder för det är flera styckna som väntar på bruna mjuka långa koppel! 

Linus har fått ett halsband i renskinn också! 

   Så nu ska jag åka iväg med kopplen och få pengar :) 

Sen ska jag skicka bältena och så ska jag handla lite också. 


Imorn kommer ÄNTLIGEN Magnus hem!!!!!! Wooop wooop!

Av rockadog - 22 februari 2011 20:10

Gissa om jag är trött idag!? 

Dagen började som vanligt med att Linus åmade runt i sängen, pussade på oss och knorrade så vi vaknade, eller rättelse, JAG vaknade. Ut med honom (på tomten), frukost åt honom och sen störtade jag ner i sängen. Han kom intassandes efter att ha kissat två gånger i köket (fast han kissade och bajsade ute) och bajsat två fina högar på golvet också. 

Visst luktar det gott om en nybajsad valp? Med bara pyttelite bajs på en tass eller så... doppad i kiss. 
En halvtimma senare for Coralin upp, hon har en PÅ-knapp som jag verkligen inte förstår vart hon ärvt den ifrån... det tar max 2 sekunder så är hon KLARVAKEN! Hur gör hon? Själv låg jag kvar en stund till... och Emil sov vidare. Vid halv nio gick vi upp alla tre, Linus sov vidare, i sängen.
Frukost åt oss tvåbenta och åt dom vuxna hundarna. Erbjöd dom en vända på tomten men nä, det var bara Ia som tog morgonkissen och grabbarna slaggade i soffan. Coralin tyckte att hon skulle se film, Lejonkungen blev det. Emil for runt som en raket i lägenheten och Linus, som var VÄLDIGT pigg hängde på. Jisses vad det var kaos!! Vid 13 kom mamma och tog över de galna barnen (ja inte blir Coralin TRÖTT av att sitta still direkt) och jag gick ut med de vuxna odjuren. Blev en promenad på nästan en timma och det var SÅ skönt! In igen och ut med hysterivalp som skällde ut både FOLK och hundar idag. Men efter lite kontaktövningar (pendlingen, off och godis i handen) så hade jag hans fokus igen. Han fick gå lös hela tiden och han gör ju inget om han ser någon, förutom att säga BAFF! Sen går han ju vidare, han är inte rädd eller osäker, han bara berättar att någon kommer. När vi passerar hundar eller folk så matar jag honom med godis, jag hoppas att han ska koppla ihop möte med godis och att jag får hans fokus direkt när han ser någon komma, i framtiden.
Häromdagen berättade jag ju stolt för Beate att han inte alls skäller när folk kommer, hahaha! Sen dess har han givetvis skällt på alla som kommit!
Men men, in igen och sen upp till centrum med Linus i bilen. Skulle tagit nya bilen men någon tattare har försökt bryta sig in i den så låset funkade inte. Fick ta den gamla... som eg är nyare :)
Hem igen, fikade semlor och det innebar ju också två ännu mer speedade barn. O M G vad dom kan hålla igång!!!!!! Försökte gå igenom hemprovet med mamma med det var omöjligt, Emil blir som en dagisgrupp ibland alltså!
Innan mamma åkte så var jag ute med hundarna igen, sen kvällsmat och sen har jag jagat barn plus Linus på upptåg hela kvällen! Som tur är somnade Emil vid sju. Tack och lov alltså!
Pappa kommer imorn på fm och lånar med sig både Eddie och Ia. Han har ju lov denna veckan och jag hade hoppats komma iväg några dagar utan barnen. Jag älskar mina barn och djur, men ibland blir jag också trött. Vi får sällan barnvakt över nätter, sist var i augusti då vi hjälpte syrran flytta, och Magnus har absolut inga cravings på att åka ifrån oss när han väl är hemma. Själv kommer jag ju sällan, nästan aldrig ifrån. Men men, det är ju bara att ta det som det är, mamma var tvungen att jobba och då får vi ta semesterhelg någon annan gång. Magnus bubblar om att skicka mig på spa-helg, vilket låter för skönt för att vara sant...
Det blir ju liiiite semesteraktigt när jag bara har två hundar några dagar åtminstone, det är alltid något :)
Inne hann jag med lite hanteringsträning med Linus också förresten, bara att hålla halsbandet är en utmaning, däremot går det hur lätt som helst att titta på tänder nu, samt lyfta tassar och kolla öron.

Nä, nu blir det en kopp té och en dusch, sen stupar jag nog i säng! 

Av rockadog - 21 februari 2011 22:22

Senaste veckan har jag fått massa nya besökare till bloggen, vilka är ni? Kan ni inte skriva en kommentarhälsning?   

Av rockadog - 21 februari 2011 09:21

... med valpträningen! 

Allt som oftast så är han faktiskt en liten ängel till valp. Jag blandar tekniker för fullt och det kanske inte är så bra men jag är verkligen ingen expert på shaping och då blir det luringar istället för vissa moment. 
Inkallningen sätter sig mer och mer. Även på tomten. Han är helt galen i klickern, så nu räcker det med "Liiiinus" så höjer han huvudet, får ett klick och då kommer han direkt. För ett klick betyder godis och har man en godis så har man säkert två ! Smart kille!
Sitt sitter perfekt. Nästan så det börjar närma sig stimuluskontroll där t o m.
Sen har vi flera påbörjade kommandon som sitter sådär: Ligg, stanna kvar, Fot... och så håller vi på med PANG men jag har inte lagt på kommando. Det är framshapat helt och hållet och han bjuder rätt omgående på beteendet !

  

Saker som inte är perfekta är BAFFANDET! Ofta räcker det med Hysch, men han är så sjukt matglad så när han fått för sig att han svälter så är det nästan omöjligt att bryta hans fixering. Tips på det mottages gärna! 
Vattenspruta provade vi ju och det är helt enkelt jätteroligt! Snacka om bra matte som duschar!!! I förrgår kom han in till mig när jag duschade igen och stod kvar. Totalt dyblöt bestämde han sig för att jag tog för lång tid på mig så han LA sig ner bredvid mig... fullt normalt!? 
Ja med min brokiga blandning av hundpersonligheter så är jag inte förvånad egentligen. Eddie är väl den som härdat mig mest när det kommer till knäppa beteenden. Han är ju helt ufo egentligen, om man inte förstår honom och varför han gör allt :) Ingen kan ju vara större offer än honom, med flygplansöron, stinker svett, stönar som en jag vet inte vad, sitter på knorren.... 
Ratto har härdat mig mest vad det gäller sjukdomar och skador. Han har ju verkligen gått igenom allt! Ia har dragit fram min mesiga sida. Det är nog största utmaningen egentligen, att vara konstant balanserad och aldrig ta i för mycket. Hon är så otroligt känslig och minsta morr kunde ju få henne ur balans i flera dagar förut. Kommer ihåg när pappa lekte med henne i början. Hon hade en pipis som såg ut som en drake, hon sprang och hämtade den, pep och lämnade den till pappa. Sen råkade han kasta den FÖR NÄRA (inte PÅ) henne och vipps var hon livrädd för honom i flera dagar!

Idag är det en VAB dag, Emil är bättre men Coralin fick feber inatt och hostar ikapp med Emil. Suck och stön. Hoppas jag klarar mig från det bara.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards