Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av rockadog - 21 augusti 2011 23:44
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av rockadog - 21 augusti 2011 16:48

Det har kommit rätt många tips och åsikter sen senaste inlägget, tackar för alla funderingar. 


Generellt är torrfoder inget jag ger mina hundar, eller någonsin använt som huvudföda. Valet ligger isåfall på BARF eller färskfoder, något som Linus inte reagerat bra på.
När han kom hem som valp åt han valpfodret som han hade fått hos uppfödare Beate. Hämtade honom på en torsdag och redan veckan därpå började hans mage krångla. Köpte Orijens torrfoder och gav även Fodax färskfoder istället, vilket fungerade sådär, magen fortsatte krångla och han överkompenserade rejält med vatten. När Orijenpåsen tog slut så köpte jag Acanas valpfoder genom foderbilen, men redan efter första målet blev han jättedålig. Vi hankade oss vidare på Fodax och efter några veckor blev han ju jättedålig, vinglade och häschade. De andra hundarna mådde toppenbra på maten och den var fräsh och fin. Han hade hela tiden en hemsk klåda, kunde ligga timvis och klia sig. 
Kollade datumet oh det var den sista mars som vi var på Sellven. Då hade han dåliga njurvärden, höga. Han fick då antibiotika, Fortiflora och även Aptus som skulle stoppa upp magen. Där börjadee även vi ge RC Hypoallergenic torrfoder. Klådan försvann på några veckor!


Veckan därpå ringde veterinären och då hade resten av svaren kommit, skyhöga gallsyrevärden. På tisdagen var vi tillbaka hos veterinären och han fick vara där hela dagen, först togs prover på fastande mage och sedan på mätt mage. Då var gallsyrevärdena bra igen.
Vi fick ändå remiss till Strömsholm då albuminet redan då var lågt, exakt hur lågt vet jag inte, samma med Urea.


I maj var vi på strömsholm första gången och då var provsvaren enligt förra inlägget. Han hade fortfarande lågt albuminvärde och lågt urea. 
Vad vi gjorde då var att lämna 5 olika träckprov, gammalt urin, färskt urin, sterilt urin. Vi gjorde även ultraljud och då såg de att grovtarmväggen var något för tjock eller har en annan struktur, exakt kunde de inte säga. 


Veckan därpå var vi på Karlskoga klinik och tog då ett nytt sterilt urinprov för att vara på säkra sidan ang värdena. Samma värden åter igen. Låga. 


I juli var vi på strömsholm igen och gjorde om urinprover samt tog blodprover. 
Vi fick även svar på att problemet inte ligger i tarm-mage då magsyrebakterier, mjölksyrevärden m.m är helt utan anmärkning. Det finns inget tecken på att det skulle vara magsår (någon form av colit) utan hans symtom och värden är följden av organpåfrestning/skada på organ. Dock fick vi ingen diagnos då heller utan vet egentligen inte mer än någon gång innan. Allt vi har är provsvaren och hans välmående /icke välmående att gå på. 


Att prova nya torrfoder är inget jag vågar mig på. Hans värden är ändå stabila och det lilla vi har vågat prova har inte gått bra. Det krävs väldigt lite för att han ska få diarré och frågan är hur mycket levern orkar om man frestar på med nytt? 
Jag önskar såklart att han i framtiden ska slippa torrfodret, men att byta foder pga märkesåsikter tänker jag inte ge mig på. 


Jag tror att mitt förra inlägg misstolkas lite, jag är inte ute efter att få hundra åsikter om vilket torrfoder han ska äta, utan var mer ute efter om någon upplevt samma sak med provsvar och symtom som han. Eftersom Linus är stabil och om värdena är stabila i September såpass att veterinären vågar operera för att göra biopsi, så känns det som en vettig väg att gå. 




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards