Direktlänk till inlägg 20 september 2011

Blir så trött på folk!

Av rockadog - 20 september 2011 12:05

Okey att jag kan tycka att Linus är en liten odåga ibland, men när VI tänker tillbaka på valptiden så är det något jag minns med kärlek. Han har varit fantastisk från dag 1 och han är verkligen en älskad familjemedlem! Han är en DEL av vår familj, en älskad individ. Nu är jag ju visserligen inte en skitunge längre så visst hade vi tänkt igenom vårt beslut att köpa valp, under flera år! 
Men ändå, i min värld finns det liksom inte att omplacera min älskade hund!


Anledningen till min ilska idag är att jag igår började prata med en tjej i skolan. Första gången vi sågs i skolan hörde jag henne berätta att hon har en valp hemma. Så jag frågade vad det är för hund, igår alltså. Det är en mellanschnauzer och den är nu fyra månader gammal. Hon gnällde direkt, den hoppar, skäller, har börjat vakta. Men hon vet hur man gör, trycker ner den i marken och nyper den i öronen när den är jobbig. Ja hon har ju såklart också redan börjat planera för omplaceringen.... för han ÄR JU SÅ JOBBIG!

Han kan ingenting heller, nej, det är ju inte en så smart ras sa hon. Alltså seriöst!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag blir galen på folk!!!!! Hur tänker man? Eller snarare varför tänker inte folk? Ligga steget före lite? Tänka sig in i olika senarium innan man köper en hund? 


Jag blir uppriktigt sagt fly förbannad!!! Och visst kan man göra misstag, välja fel hund, eller fel hundtyp, få fel temperament eller så. Då är det ju befogat att "ångra sitt hundköp" till en annan gräns. Men den här tjejen är nu inne på valp nr två under mindre än två år, som hon redan nu vill omplacera. 
Och hon är inte ensam......

Söker man på 4 månader på blocket, så får man upp massor!

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=4+m%E5nader&cg=6080&w=3&st=s&c=6081&ca=8&l=0&md=th

Ännu fler vid 5 månader

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=5+m%E5nader&cg=6080&w=3&st=s&c=6081&ca=8&l=0&md=th


Det finns över 3000 hundannonser på blocket i hela landet....

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=6080&w=3&st=s&c=6081&ca=8&l=0&md=th



nu är väl många valpkullar utlagda också, men det är verkligen tråkig statistik. Det finns ju såååååå många omplaceringsföreningar också, som hela tiden överöses med hundar....

Varför tänker man inte efter före?

   Det här är förresten vår galna slyngel, brottandes med Magnus hemma hos pappa. Det är en rätt vanlig syn! Och båda de där två tokstollarna älskar att korva runt ! 

 
 
Eva, Lectra & Lahkki

Eva, Lectra & Lahkki

20 september 2011 14:17

Ja, folk kan bara inte tänka... Finns ju ingen annan förklaring. Men inte sjutton omplacerar man ungar som är jobbiga? Fast de kan vara jobbiga betydligt längre än hundar... Typ, 20 år! ;)

Lahkki och Luppen ägnar också mycket tid åt lite mer hårdhänta stunder! Är det en manlig grej, eller???

http://my.opera.com/evaochlectra/blog

rockadog

20 september 2011 17:16

Ja det är nog mycket "beslutsmognad" man får som förälder också, varpå ansvaret över hunden blir lättare och motgångarna känns ju aldrig som en omplaceringsorsak på något vis. Jag älskar ju mina barn mer än allt annat, oavsett vad för tokigheter dom gör. Jag älskar ju hundarna också, tänk om jag skulle omplacera Linus för att han skäller liksom? Eller vill leka på promenaderna? Helt galet!

 
Ingen bild

Cecilia

20 september 2011 15:25

Folk tycks inte fatta att det är en bebis de har att göra med när de köper valp, och att det tar tid innan kommunikationen funkar som den ska. :-(

rockadog

20 september 2011 17:15

Nä men precis, det tar ju tid, allt tar tid. Och ändå tycker jag att det gått så lätt på nästan alla plan med Linus. Den lilla bebisen har ätit upp hälften av vårt bröd och ligger nu på jäsning i hallen, a la ryggstil med en pipis i munnen och sjungande såklart :))

 
Ingen bild

Cecilia

20 september 2011 21:15

Fast att det skulle vara lättare som förälder, att härda ut en dryg valp, eller hur menar du? Det kryllar ju av gravida par & småbarnsfamiljer som omplacerar, liksom av barnlösa som aldrig skulle omplacera så lättvindigt, så så enkelt är det nog inte.. (även om man kanske kunde önska att alla som skaffade barn åtminstone hade så pass med förstånd..)

rockadog

25 september 2011 14:19

Haha nä jag vet inte vad jag menar. Det handlar ju hursomhelst om ansvarskänsla. Men samtidigt så är det ju sååååå många, precis som du skriver, som har barn och som omplacerar hela tiden. Det har nog kanske bara med ren mentalitet hos folk att göra!!

 
Eva, Lectra & Lahkki

Eva, Lectra & Lahkki

25 september 2011 17:41

Jag hoppas ni båda två menar folk som omplacerar HUNDAR, va?? Inte barnen väl? Hihihi!

http://my.opera.com/evaochlectra/blog

rockadog

25 september 2011 17:59

Haha nej nej, du har väl inte missat alltombarn.skoj där du kan omplacera dina barn?
Nejdå, skojar såklart, hittade bara på länken så jag hoppas den inte finns: ) Och givetvis är det hundar vi pratar om :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rockadog - 30 mars 2016 10:42

.... Bara flyger iväg. Jag försöker tänka på att göra varje dag speciell. Gratulera dagen för att den kom och för att vi fick vara med! Vi har just haft påsklov, dagarna har gått väldigt fort men vi har hunnit med massor. Besök nästan varje dag, gr...

Av rockadog - 26 februari 2016 08:33


Ni vet det där man gör utan att tänka på det. Eller så tänker man på det men ifrågasätter det inte! Vi har ju tre mycket speciella hundar; Eddie 13,5 år, Bambi 4 år och Kitty snart 3 år. Barnen är uppvuxna med hundar såklart och mycket blir så själ...

Av rockadog - 16 februari 2016 15:56

Livet, det där livet... Det HÄR livet som vi lever här och nu alltså. Sedan vi flyttade hit har jag funnit mer och mer av det där kvalitativa i livet. Det är lugnande att känna att livet är fint som det ÄR, även dagar och perioder som bjuder på mot...

Av rockadog - 11 januari 2016 11:00


Året började med massa huslet, massa visningar och budgivningar. I april flög farmor upp till himmelen. I juni hittade vi vår drömbostad och sommaren präglades av packning och jobb! Ia blev en änglahund också. Efter flytten hit fortsatte kaoset; Ly...

Av rockadog - 2 oktober 2015 14:57


idag har vi bott här på vår fantastiska gård i en månad! En månad som gått så fort men vi har hunnit med så otroligt mycket! Vi har byggt en lösdrift, det stod ju på priolistan och det är så skönt att hästarna har den! Båda går ofta in och står...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards