Direktlänk till inlägg 17 november 2012

Präglade och präglare

Av rockadog - 17 november 2012 21:34

Vi har ju letat efter ett nytt hem åt Linus sen i somras. Det har varit rätt många intressenter och han har ju varit på prov hos några. Men han har en gräns, några av er kanske känner igen den, efter en vecka orkar han inte längre. Han orkar inte hålla fasaden uppe och allt vi upplever som lätt med honom (förutom att han skäller så är han ju världens lättaste) upplevs som jättejobbigt. Sen kommer han hem och sover i en vecka. Han var hos ett par i 2,5 vecka och alla var helt slut:/ här hemma är han liksom inte svår någonstans. Han ger allt, alltid! Men svår? Har jag format en svår hund? För hans bröder verkar ju inte svåra?
Eller är han svår om man inte känner honom?

Eddie har ju också en gräns, hos pappa orkar han en vecka, Max två! Samma hos mamma. Det är som att de håller en fasad när de lämnas bort, sen kommer de hem trötta och nöjda!

Bambi har aldrig sovit borta, hon är ju en bebis fortfarande. Hon fungerade bra i stugan däremot och är rätt nöjd så länge hon är med oss.

Men är det något man formar fram? Att man präglar sina djur så att de får anstränga sig i andras miljöer?
Mina hästar är likadana, alla mina djur är mattiga och vill bara ha mig/oss!

Jaja svammel deluxe!
Tränade med Linus förut och red lycka! Bra dag förutom att coralin är hos mormor och jag saknar henne! Magnus är sjuk så han och Emil sover! Hundarna sover också:/
Trååååååk!

 
 
Ingen bild

Cecilia

19 november 2012 20:32

Hehe, min mor passade ju mina hundar i omgångar i sommar, och nog tycker hon att Lotka är ganska krävande, allt...
Tror det hänger på både förväntningar & personkemi, det är ju inte direkt så att min mor är ovan en intensiv hund (du har träffat Sara... ;-)) men Lot kommunicerar och är på ett helt annat sätt. Hundvakten tycker ju också att han är asjobbig, så jobbig att det typ gör ont att lämna honom där (för jag upplever honom ju verkligen inte JOBBIG. Precis som du med Linus. Hur lättsam som helst, men han behöver ju onekligen lite styrning för att vara behaglig men det säger sig väl typ självt så fort man går med någon annan hund än typ vinthund eller lobotomerad? :P ).

rockadog

21 november 2012 09:47

hahaha lobotomerad .... hahahha

 
Ingen bild

Eva, Lectra & Lahkki

20 november 2012 17:33

Men DU tycker ju inte att Linus är svår! Jag tror att det "bara" är jobbigt för honom att flytta fram och tillbaka?
Kanske han anstränger sig för mycket för att vara till lags? Kanske de han bor hos tillfälligt också anstränger sig för mycket för att han ska trivas? Det kanske blir ett onaturligt umgänge, liksom?
Lahkki är som sagt inte svår, men jag tror absolut att han skulle vara det om vi lämnade bort honom... Han har inte varit utan oss en enda natt! Kan det inte bara vara så enkelt?
Det är kanske som för en del skilsmässobarn som delar boendet hos föräldrar varannan vecka, det passar inte heller alla...
Lite så tänker jag iaf! :-)

rockadog

21 november 2012 09:47

Jo men det är ju det jag tror också, jag vet att han tycker att det är jobbigt att åka fram och tillbaka :/ Men det är ju ett nödvändligt ont så länge de "hatar varandra" :(
Det går ju inte att ha dom ihop !
Men det gör ju också att jag har svårt att tro att han skulle klara en omplacering ! Det gör ju ont i mig att tänka att han skulle vara olycklig sen... OM vi nu skulle lyckas hitta någon som vill ha honom ....

 
Ingen bild

Eva, Lectra & Lahkki

21 november 2012 16:10

Om han skulle vara för alltid på ett nytt ställe, ger det sig säkert med tiden, tror jag faktiskt! När han slipper flytta emellan.
Självklart måste nån vilja en så fin och duktig vovve (och snygg!). :-) Det skulle jag! Den som är intresserad kanske mer ska vara tillsammans med er och inte bara ta hem honom utan dig? Följa med och se när ni tränar lydnad eller spår och dyl. Och se hur fint han interagerar med dig och se hans möjligheter! :-)

 
Ingen bild

tira

22 november 2012 21:23

Vi har ( och gör) lagt ner ett enormt jobb på att få chippe trygg.han var ju så totalt sönder stressad när han kom
Idag märker vi bara av stressen om vardagen blir för mkt förändrad annars tycker vi att han är "lätt" det är lite pyssel men ändå
Men tryggheten ligger hos mig om jag är borta är tryggheten borta.:(
Känns som om man misslyckats med att han skall bygga upp den hos sig själv
Lämnar jag honom mer än 2 timmar kissar han även om min mamma är hundvakt
Men det kanske kommer han har ju bara varit här i 2,5 år

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rockadog - 30 mars 2016 10:42

.... Bara flyger iväg. Jag försöker tänka på att göra varje dag speciell. Gratulera dagen för att den kom och för att vi fick vara med! Vi har just haft påsklov, dagarna har gått väldigt fort men vi har hunnit med massor. Besök nästan varje dag, gr...

Av rockadog - 26 februari 2016 08:33


Ni vet det där man gör utan att tänka på det. Eller så tänker man på det men ifrågasätter det inte! Vi har ju tre mycket speciella hundar; Eddie 13,5 år, Bambi 4 år och Kitty snart 3 år. Barnen är uppvuxna med hundar såklart och mycket blir så själ...

Av rockadog - 16 februari 2016 15:56

Livet, det där livet... Det HÄR livet som vi lever här och nu alltså. Sedan vi flyttade hit har jag funnit mer och mer av det där kvalitativa i livet. Det är lugnande att känna att livet är fint som det ÄR, även dagar och perioder som bjuder på mot...

Av rockadog - 11 januari 2016 11:00


Året började med massa huslet, massa visningar och budgivningar. I april flög farmor upp till himmelen. I juni hittade vi vår drömbostad och sommaren präglades av packning och jobb! Ia blev en änglahund också. Efter flytten hit fortsatte kaoset; Ly...

Av rockadog - 2 oktober 2015 14:57


idag har vi bott här på vår fantastiska gård i en månad! En månad som gått så fort men vi har hunnit med så otroligt mycket! Vi har byggt en lösdrift, det stod ju på priolistan och det är så skönt att hästarna har den! Båda går ofta in och står...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards