Direktlänk till inlägg 28 januari 2012

1 år med Linus och totalt kaos i stallet.

Av rockadog - 28 januari 2012 22:17

Igår firades INTE Linus... det blev helt enkelt för mycket kaos i livet igen. Han var med mig hela långa dagen, tror vi var hemifrån 9 timmar igår, varav mestadels i stallet. 
Dagen började vid 6 när Sofie som har stallet ringde. Oboy blödde från munnen. Ok tänkte jag, nyvaken och allt, det är väl en tand, tandköttet eller något sådant. Hennes häst kissade dessutom blod.. och för några dagar sen var en av de större skadad vid hoven.
Hursomhelst, jag åkte ut vid halv tolv med Linus. Gav lunchmat och alla var pigga och så. Inget alarmerande förutom att den yngre d-ponnyn sprang som en galning fram och tillbaka.
Det hängde blodiga slemklumpar från Oboys mun såg jag när jag gick in i hagen. Började ringa runt till veterinärer direkt, fredag och allt, alla ville hem förstår jag. Vid 13 kom Sofie. Vid 13:20 ringde jourveterinären från Hallsberg upp och jag berättade det lilla vi visste, hela boxen var ju nerblodad också.
När jag stod där ute så kommer S springande och säger att hon hittat en tunga.... jag trodde seriöst att jag skulle falla ihop där och då. Vadå tunga?!??!?! Oboys eller? Ja, inne i boxen bredvid.
Kväljningar och tårar som bara sprutade. Nu var det ju kört, fan fan fan, kört, hejdå min älskling...
Men jag lyckades ringa Magnus, som hämtade mamma direkt och kom ut. Skickade meddelande till Carro och hon kom också ut.
Sen kom veterinären också. Lugn herre som lufsade runt utan någon som helst panik. Han tittade på tungan, hittade bitmärken och tittade på Oboy. Oboy gick med på första kollerna och att spolas, men sen ville han inte mer, fick lugnande efter att ha rakats, gud va snäll han var ändå.
Sen fick han smärtstillande och recept. Det såg tydligen bra ut... och veterinären ringde kirurgen på strömsholm och rådfrågade och fick kostråd och sånt åt oss. Herregud, ofattbart, hästen, min älskade Oboy har ingen tunga länge!! Han som är goaste pussgurkan kan inte pussas längre...
Hursomhelst, vi ger ju inte upp, inte han heller. Smärtstillande gel 2 ggr dagligen och sen får han lusern uppblött eftersom han har svårt att äta hö. Det är ett himla pyssel men det är det värt. Många turer fram och tillbaka blir det nu.

Älskade lilla häst, måtte han klara detta!

Och Linus fick beröm förresten, duktiga bästa Linus som hänger med på allt och bara är så underbar.
   

 
 
Ingen bild

Cecilia

29 januari 2012 01:08

Det är så sinnessjukt overkligt att det alls hänt.. :-/ Tycker det är skönt att Oboy själv tycks ha viljan åtminstone, klart det måste gå vägen då!

rockadog

29 januari 2012 09:02

Jo det är overkligt! Får ju verkligen ta en dag i taget nu och se hur det går....

 
Ingen bild

The Crazy Pack

30 januari 2012 11:41

Men fy! :( Helt overkligt ju! Att nåt sånt kan hända :( Hoppas han repar sig. Vi håller alla tummarna här.

rockadog

30 januari 2012 12:23

Ja det är helt sjukt, han är glad och kämpar på så jag gör det också, men pendlar mellan hopp och förtvivlan :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rockadog - 30 mars 2016 10:42

.... Bara flyger iväg. Jag försöker tänka på att göra varje dag speciell. Gratulera dagen för att den kom och för att vi fick vara med! Vi har just haft påsklov, dagarna har gått väldigt fort men vi har hunnit med massor. Besök nästan varje dag, gr...

Av rockadog - 26 februari 2016 08:33


Ni vet det där man gör utan att tänka på det. Eller så tänker man på det men ifrågasätter det inte! Vi har ju tre mycket speciella hundar; Eddie 13,5 år, Bambi 4 år och Kitty snart 3 år. Barnen är uppvuxna med hundar såklart och mycket blir så själ...

Av rockadog - 16 februari 2016 15:56

Livet, det där livet... Det HÄR livet som vi lever här och nu alltså. Sedan vi flyttade hit har jag funnit mer och mer av det där kvalitativa i livet. Det är lugnande att känna att livet är fint som det ÄR, även dagar och perioder som bjuder på mot...

Av rockadog - 11 januari 2016 11:00


Året började med massa huslet, massa visningar och budgivningar. I april flög farmor upp till himmelen. I juni hittade vi vår drömbostad och sommaren präglades av packning och jobb! Ia blev en änglahund också. Efter flytten hit fortsatte kaoset; Ly...

Av rockadog - 2 oktober 2015 14:57


idag har vi bott här på vår fantastiska gård i en månad! En månad som gått så fort men vi har hunnit med så otroligt mycket! Vi har byggt en lösdrift, det stod ju på priolistan och det är så skönt att hästarna har den! Båda går ofta in och står...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards