Direktlänk till inlägg 22 november 2011

Kita! och Linusträning

Av rockadog - 22 november 2011 19:56

Efter att Summer hade  varit här i två veckor så konstaterade jag ju att jag inte tålde hennes päls/kvalster. Det är extremt sällan jag reagerar på hundar men Goldens och andra retrivers har jag alltid haft svårt för. 
Hursomhelst, jag kände väl att äsch, det får vara, vi får väl vänta några år och köpa en pudelvalp. Coralin har ju velat ha en pudel i flera år och jag själv är faktiskt såld på rasen! En riktig allroundhund och Kita är ju smidig storlek också :) Hursomhelst, förra veckan snubblade jag över en annons på blocket, en 8 årig tik i Malmö, vit dvärgpudel. Relativt problemfri. Det lät toppen så jag mailade och fick svar direkt att vi var vad de sökte. 
Sen hördes vi av per telefon och bestämde att hon var vår.

Hämtningen verkade bli det svåraste, eftersom det är 52 mil mellan Örebro och Malmö.  Men mamma erbjöd sig att passa barnen, pappa tog hundarna. Och vi fick dessutom lite bensinhjälpspengar av bror eftersom vi hämtade hans flyttlast i Malmö också.
När vi träffade M och Kita så föll vi direkt, Kita är svår att inte tycka om, glad och positiv. Hon omplacerades av M för att hon har svårt att vara själv hemma. Hon skriker rakt ut och låter som att någon tänker slå ihjäl henne. Grannarna hade börjat klaga och situationen blev ohållbar.

Hon hade inte åkt bil längre tid än en timma, så de 6 timmarna hem blev en pärs, trodde vi innan. Men hon sov lugnt och trodde väl att bilen var hennes nya hem. Väl hemma så for hon runt a la pudelfnatt och sniffade på allt överallt. Natten var lugn men hon kräktes en gång, säkert pga resan och omställningen för idag har hon varit helt på topp hela dagen. Hon fick träffa grabbarna igår, att hälsa på Eddie tog väl några sekunder. Både tog ett varv runt varandra, morrade lite och sen gick dom åt varsitt håll. Linus däremot, hahhaha, gud vad jag skrattade, knäppa tokstolle. Han gick fram, sniffade, hon morrade och sa BOFF, han flög rakt upp och sen gjorde han en piruett i luften och flög rakt in i väggen. Jisses, hon var ju helt livsfarlig!! Ett lamm som skäller!!! Hahaha, men idag har det varit lugnt, det är inte så mycket skillnad på att ha bara Linus och Eddie mot att ha dessa tre. Hon är en soffpotatis inne förutom efter promenader. Ute säger hon boff på hundar men hon har varit lätt att avleda med lite korv. Hon har en boll-fanatism som jag kommer jobba bort, hon blir terrierknäpp när hon får bollen. Istället för att se bollen som en belöning så blir bollen ALLT! Så nu jobbar vi på kontakten mellan oss, med positiv förstärkning och bollen får komma tillbaka in i livet när hon är lite lugnare. Idag har jag också rännt upp och ner till grannen massa gånger, och när jag kommer hem så väntar hon vid dörren men så fort hon hoppar så får hon noll respons från mig, när hon sätter sig och "andas" så får hon också bekräftelse. Så lite att jobba med, men hon är värd det, det känns helt rätt!!! 

 Hon fungerar helt toppen med barnen. Hon har bott med barn och det märks. Coralin är heeeeeelt lyrisk! Idag duschade Magnus och Coralin henne och sen blev hon fönad på köksbordet :) Nu har hon varit ute i skitvädret så hon är skitig igen, men det är roligt att pyssla med henne :) 

Linus då, min älskade fantastiska icke leversjuka hund! Idag tog jag frystejp och la dubbel och klippte av. Typ 15 cm långt. Slängde biten på golvet och klickade när han nosade, klickade när han tog i munnen, klickade när han lyfte. Japp, precis så enkelt var det. Sen satte jag tejp runt en cykellampa och la den på golvet, han lyfte direkt och började apportera. SÅ SATANS DUKTIG HUND! Och däremellan burtränade vi, han går direkt in och lägger sig på FRI och kommer inte ut oavsett om jag "tappar" godis utanför, springer fram och tillbaka med godis, klickar på andra hundarna eller tjoar. Däremot när jag ropar "linus hit" så kommer han ut som ett skott.
Han är grym!!!!

Eddie då, han har haft en tråkdag, men fick träna lite sitt och ligg och fot förut. Får bli något roligare för honom imorn :)

Just ja, testade vad Kita har stimulus på, NADA! Så det blir till att shapa allt på nytt :) Roligt roligt :)  

 
 
Ingen bild

HannaH

22 november 2011 23:46

Grattis till den nya familjemedlemmen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rockadog - 30 mars 2016 10:42

.... Bara flyger iväg. Jag försöker tänka på att göra varje dag speciell. Gratulera dagen för att den kom och för att vi fick vara med! Vi har just haft påsklov, dagarna har gått väldigt fort men vi har hunnit med massor. Besök nästan varje dag, gr...

Av rockadog - 26 februari 2016 08:33


Ni vet det där man gör utan att tänka på det. Eller så tänker man på det men ifrågasätter det inte! Vi har ju tre mycket speciella hundar; Eddie 13,5 år, Bambi 4 år och Kitty snart 3 år. Barnen är uppvuxna med hundar såklart och mycket blir så själ...

Av rockadog - 16 februari 2016 15:56

Livet, det där livet... Det HÄR livet som vi lever här och nu alltså. Sedan vi flyttade hit har jag funnit mer och mer av det där kvalitativa i livet. Det är lugnande att känna att livet är fint som det ÄR, även dagar och perioder som bjuder på mot...

Av rockadog - 11 januari 2016 11:00


Året började med massa huslet, massa visningar och budgivningar. I april flög farmor upp till himmelen. I juni hittade vi vår drömbostad och sommaren präglades av packning och jobb! Ia blev en änglahund också. Efter flytten hit fortsatte kaoset; Ly...

Av rockadog - 2 oktober 2015 14:57


idag har vi bott här på vår fantastiska gård i en månad! En månad som gått så fort men vi har hunnit med så otroligt mycket! Vi har byggt en lösdrift, det stod ju på priolistan och det är så skönt att hästarna har den! Båda går ofta in och står...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards